Üdvözletem minden kedves látogatónak és nézőnek!
Mint azt nyilván sejthettétek, a hosszú távollétemnek igen nyomós oka volt. Olyasmit készítettem, amit előttem egyetlen játékvideós sem: Számítógépes játékot. A Lambda Team saját készítésű számítógépes játékát, ami egy világhírű norvég dark-gothic metal együttesről szól - a Tristaniáról.
A neve: Tristania 3D
Eléggé sok olyan üzenetet kaptam, hogy "mondd csak Reactor, mit fikázod ezt vagy azt a játékot, fogadjunk, te fele ilyen jót nem tudsz készíteni". Nos, hát fölvettem az elém dobott kesztyűt, és készítettem egy sokszor jobb játékot...
A játék készítésének története nagyon régre, 2003-ra nyúlik vissza. Megismerkedtem annak idején egy dark-goth lánnyal, és szinte rögtön egymásba szerettünk. Sajnálatos módon a kapcsolat nem tartott örökké, viszont ez a lány ismertette meg velem a Tristania együttest, és a dark-goth életstílust. Nos, ennek a lánynak tettem egy ígéretet - hogy készítek egy számítógépes játékot a kedvenc együtteséről. Bár 2003-ban még csak tervezés alatt volt a játék, 2005 környékén belefogtunk az érdemi munkába is, és kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan dolgoztunk a játékon. És most, 2011. október 2-ára el is készült - a végleges formájában!
Ezenkívül, mivel nagyon szeretem a Tristania-t, a játék másik célja egyértelműen rajongói volt - a Tristania3D igen nagymértékben fogja növelni az együttes népszerűségét és publicitását, elvégre nemigen van más előadó vagy együttes, aminek saját számítógépes játéka volna! (a Moonwalker-t meg se említem, mert az nem játék, az egy gyötrelem)
És végül: Kevesen tudják, de 2007-ben az együttes világhírű és tehetséges énekesnője, Vibeke Stene kivált a bandából magánéleti okok miatt, és ez bizony nagyon komoly csapást jelentett az együttes és a rajongótábor számára is. Szerepét tekintve a Tristania3D neki állít egyfajta emléket, hogy Vibeke neve sose merüljön feledésbe. Amint látni lehet, a játék hármas céllal készült el.
Amilyen fantasztikusan jó együttes a Tristania - az Első Évad bevezető zenéje is tőlük van - remélhetőleg olyan jól sikerült a játék is. Én, mint szinte egyedüli szerző, ezt nem tudom megítélni, szerkesztői szemmel nézve azonban jóra, sokoldalúra és izgalmasra sikerült. A hátsó borító ígéretei maradéktalanul be lettek tartva!
A Tristania3D egy fejlesztett Wolf3D motort használ - EoD motor a neve - ami egy eléggé régi, több mint 20 éves motornak a továbbfejlesztése. A Doom motorjához lehetne hasonlítani, bár bizonyos tekintetben az EoD motor sokkal jobban teljesített, mint a Doom motor (más szempontokban viszont nem), innen jött a "3D" elnevezés is, hisz a játék valójában "2,5 dimenziós", a "3D" a Wolf3D motorbéli származására utal. Mai szemmel nézve ez elég fejletlennek tűnhet, főleg mivel elég pixeles a grafika, de ezt már rögtön az elején közöltem minden érdeklődővel - aki Call of Dutyi 9-et vár tőlem, azt el kell szomorítsam (főleg mert ezek a túlfejlesztett, agyonpumpált látványmotorok általában nem ingyenesek), de azt is nagyon jól tudjuk, hogy nem a grafikától lesz jó egy játék.
Mondanék példákat: Dark Vampires, Patriots: A Nation under fire, Velocity Prologue, Traktor Racer, Chronicles of the Vampire (hunter), és mindannyiunk nagy kedvence, a Power of Destruction...
A játék 95%-át én magam csináltam az elmúlt hat év alatt, összesen 2 dologban igényeltem más emberek segítségét - a memóriaábrázolási képernyőnél, és a játékszövegek átírásánál. Ennyi. Minden mást önerőből, kemény és hosszadalmas munkával magam raktam össze a hat esztendő alatt. Elhihetitek, nem volt egyszerű, főleg azért, mert az EoD motor eléggé kukacos, és ha olyasmit kíséreltem meg, ami nincs benne a sémában, a játék szó nélkül kiakadt tesztelésnél. Neeem, úgy kellett csinálni, ahogy ő akarja...ettől függetlenül elkészült a játék, NAGYON alaposan le lett tesztelve minden szempontból, maximálisan játszható és élvezhető.
Mivel az EoD motor MS-DOS alapú, a Tristania3D nem fog elindulni a modernebb operációs rendszerek alatt (Windows Vista, 7). Ez NEM a Tristania3D hibája, sokkal inkább a Windowsé, hisz például Windows XP alatt többé-kevésbé működik a játék, szóval nem engem kell szidni, hanem Gates uraságot. De hogy megoldjam ezt a problémát, a játékkal együtt jár a DosBox emulátor, aminek segítségével bármilyen operációs rendszer alatt kifogástalanul lehet futtatni a játékot - a játék kézikönyvében lépésről lépésre le van írva, hogy kell futtatni, illetőleg beállítani a Tristania3D-t, például roppant fontos, hogy a játékban lévő DOSBOX.CONF fájllal átírjuk azt, amit a DosBox telepített magának, különben a Tristania3D ki fog akadni. Lehet még próbálkozni egyéb emulátorokkal is - Microsoft Virtual PC, vagy Virtualbox - de ezeket nem ismerem, és ahogy elnéztem, elég komoly szaktudás kell ahhoz, hogy használhassuk őket. Nem javaslom, a DosBox-ot viszont előre bekonfiguráltam, hogy a játék egészen biztosan hiba nélkül fusson. Ennek ellenére készítettem egy egész elfogadható kézikönyvet a játékhoz - PDF formátumban, Acrobat Reader kell az olvasásához - hogy amennyiben valami MÉGSEM működik, úgy a játékos fellapozhassa, és utánajárhasson, éppen mi a gond. Manapság rohadtul nem divatos a játékokhoz kézikönyvet készíteni, úgy vettem észre, főleg nem PDF formátumút (örülhetünk, ha odadobnak nekünk egy TXT-t), én nem sajnáltam rá az időt. A kézikönyv nyelve - akárcsak a játéké - angol lett (az EoD nem ismeri az ékezetes betűket, norvégul meg nem tudok), ennek ellenére nagyon is érthető, és rengeteg kép & illusztráció szolgálja a jobb megértést.
De milyen is maga a játék, és vajon miről szól? Nos, erre se sajnáltam az időt - megírtam a játék történetét ízléses PDF formátumban (ezt is angolul), ezenkívül még magában a játékban is folytatódik a történet, például pályák között rengeteg közjáték van. Nagyon leegyszerűsítve arról van szó, hogy egy "Courbée Dominate" nevű titkos társaság elrabolta Vibeke Stene-t, és az együttes szintetizátorosa, Einar Moen utánajár egy alvilági körökben járatos barátja, Twirl segítségével, hogy ki tette, majd pedig Twirl bűnbandájával - Annihilation Taskforce - elindulnak, hogy kiszabadítsák őt. Először még semmit nem tudnak, hogy mikor, ki rabolta el Vibeke-t, és főleg miért - viszont ahogy halad előre a játék, minden világos lesz. Az erőviszonyok roppant kiegyenlítetlenek....a Courbée Dominate több ezer tagot számlál, az Annihilation Taskforce viszont - Einar Moennel együtt - összesen 25 ember. Enyhe eufémizmus tehát, ha kijelentjük, hogy a Courbée Dominate messze felülmúlja az Alliance létszámát, azonban kiképzés és hadi jártassság tekintetében egyértelműen az Alliance az erősebb, a játék végkimenetele korántsem egyértelmű - több ezer népfölkelő 25 hivatásos katona ellen, körülbelül.
Műfaját tekintve a Tristania3D dark-gothic 3D-s lövöldözős játék (FPS), bár itt a hangsúly nem a lövöldözésen van. Dark-gothic játékból gyakorlatilag egyet sem láttam a piacon, egyszóval ez egy teljesen szűz, kiaknázatlan terület, az ezerszer megrágott "öljük meg a naccikat" meg "öljük meg a marslakókat" témákhoz viszonyítva mindenképpen. A játékban Einar Moen-t irányítjuk, és egyértelműen az a feladatunk, hogy megtaláljuk, és kiszabadítsuk Vibeke-t, sajnos ez azonban igen komoly feladatnak ígérkezik. Egyrészt, mivel rengeteg különféle ellenség van - kultisták, Fekete apostolok, papnők, és a veszedelmes szuboidok - másfelől pedig a csapdák miatt. Mindenütt csapdák vannak - tűzcsapdák, taposóaknák, savas tócsák, fekete üröm, és sok más veszedelem. És ha ez még nem elég, a játékban meglehetősen sok a "főellenség" is, akiket gyakran nem elég egyszer legyőzni...és még Einar Moennek jutott a könnyebbik rész, hisz amíg Twirl bandája eltereli róla a figyelmet, rá sokkal kevesebb ellenség jut...
Összesen 5 nehézségi fokozat van a játékban - Novice, Officer, Veteran, Ace, Top Ace - mindegyiknél egyre több ellenség jön. A legbrutálisabb fokozat egyértelműen a Top Ace...itt ugyan végtelen életed van, viszont nem menthetsz akárhányszor játékot! Aki az ötödik fokozaton végigcsinálja a Tristania3D-t, az hihetetlenül ügyes, vagy hihetetlenül szerencsés...a nehézségről elég sokmindent elárul, hogy az ötödik fokozaton zsinórban vagy tízszer meghaltam a 2. pályán, és a játék 26 pályás, szóval...
Einar Moennek összesen 7 fegyvere lehet - mindegyiknek más-más tulajdonságai vannak, van erős oldaluk és gyenge pontjuk is. Az első fegyver egy tőr, a második a PCV, a harmadik egy Suomi gépfegyver, a negyedik a Sabrine MK3, az ötödik egy iszonyú tűzerejű SmartGun, a hatodik egy hangtompítós mesterlövészpuska, a hetedik pedig a híres-nevezetes páncélököl "ráketláncsör". Az elveszített életerőt különféle ételek-italok és szakramentumok segítségével állíthatjuk vissza - szenteltvíz, úrvacsora, abszint, vagy éppen fehér üröm - de föl lehet venni egy üveg abszintot is, amit akkor lehet meginni amikor akarjuk. Ezenkívül rendelkezésre áll egy szent kegytárgy gyűjtemény is - Artifact gyűjtőnév alatt - amik különféle előnyöket biztosítanak nekünk, például sebezhetetlenné tesznek, visszatöltik az elvesztett életerőt, "szuperkésünk" lehet tőle, és a többi (nem írok spoilereket!).
A helyszínek roppant változatosak, és mindegyiknek rendkívüli módon eredeti dark-gothic atmoszférája lett a grafika, a hangok és zenék összjátéka eredményeként. Elég sok pálya játszódik odakint a szabad ég alatt, hóesésben, ezenkívül van várbörtönös pálya, föld alatti barlangos pálya, palotás pálya, lehet járkálni katedrálisban, kolostorban, könyvtárban, sőt, bálteremben és zeneteremben is. Az időjárás is változik - a kezdeti tiszta időt egyre inkább felváltja majd a köd, némelyik pályán kifejezetten sűrű köd ül meg (nem csoda, a játék 2003. decemberében játszódik, a téli napforduló előtt). Összesen 26 pályából áll a játék, ámde emelett készült még 12 titkos pálya is - melyek roppant különlegesek, egyediek, és általában mindegyiknek van valami speciális témája. Találhatunk időfutást, mohóságot, túlélősdit, tükörszobákat közöttük. Ha a játékos ügyes, és kitartó, megtalálhatja mind a 12 rejtett pályát - a több száz másik titkos hely mellett! Ez megint egy olyan dolog, ami a mai fullmodern csillivilli játékokból hiányzik. Se titkos helyek, se titkos pályák, a videózásnál ezt szóvá is szoktam tenni.
A játék teljesen ingyenes, szabadon letölthető és terjeszthető mindenki részére! Mivel nem pénzszerzési céllal készült, így nincs okom rá hogy pénzért adjam bárkinek is. Készült ezenkívül a játék zenéiből egy 2 CD-s zenei album "Project Tristania3D" illetve "Tristania3D OST" címmel, amely tartalmazza a játék MINDEN olyan zenéjét, amit nem a Tristania készített. Mivel az elmúlt 1 évben szert tettem bizonyos zeneszerzői tudásra is, úgy véltem, itt az ideje, hogy készítsek egy kis extrát is a játék mellé nektek, és a Tristania3D rajongóknak, úgyhogy elkészítettem ezt a 2 CD-s zenei albumot. Ez nem jelenti azt, hogy MINDEN zenét én komponáltam kútfőből, ami az albumon van, de a javarészét én csináltam, közösen egy Jay Reichard nevű, igen tehetséges zenésszel. Elsősorban az volt a célom, hogy szolgáljak nektek némi kis extrával a játék mellé, másfelől viszont jó alaposan be akartam égetni a Kamusztáros meg X-faktoros zenebohócokat, akik elhitetik mindenkivel hogy ők sztárok,de szerencsére nem azok. Én, mint kis tudatlan vidéki bunkó, hobbiszinten, teljesen félvállról véve JOBB zenei albumot hoztam össze, mint ők, akiket agyba-főbe sztárol a média! Ez azért eléggé cinkes rájuk nézve...
Végül, de nem utolsósorban, beszámolnék a játék kiadásáról. A Tristania3D-t október másodikán adtam ki 2011-ben, Budapesten, a Club 202 szórakozóhelyen. Történt ugyanis, hogy a Tristania együttes egészen véletlenül pontosan azon a szent napon jött el hozzánk Magyarországra koncertezni, én pedig - az egész Lambda teamet képviselve - elmentem, és személyesen nyújtottam át az együttes tagjainak a saját játékok CD-s kiadását. Íme a bizonyíték: Az együttes frontembere, és én...
A játéknak 2 kiadása van - a letölthető változat, és a Collector's CD-ROM Edition. A kettő teljesen ugyanaz, ámde a Collector's CD-ROM Edition tartalmazza a játék zenei albumát is külön mappában, összesen ennyi a különbség. Ha valakinek valamiért nem lenne elég a letölthető változat, és a Collector's CD-ROM Editiont szeretné megkapni, előzetesen egyeztetnie kell velem, mivel - sajnos - a borító és a nyomtatási költségek miatt azt nem tudom ingyen adni.
No de elég a szócséplésből! Emberek - szabad a vásár! Kellemes játékot kívánok mindenkinek!
DOWNLOAD TRISTANIA 3D HERE! NO MALWARE, NO ADWARE, NO REGISTRATION!!!
http://dl.dropbox.com/u/1232275/Tristania3D.zip
Még annyit szeretnék mondani, hogy kapom a figyelmeztetéseket, hogy már megint sok a neten hőzöngő nevetséges droidbohóc, aki a nevemben irkál. Ne reagáljatok rájuk, srácok, vegyétek el az ostoba kisgyerek ostoba játékát, ezek a csökevények egész egyszerűen nem érdemlik meg a rájuk fordított időt...de komolyan...